• Fragment uit boek Fred van der Wal ‘IK BEN VERVOLGD, IK WORD VERVOLGD’. 

    22 oktober 2024

    fred van der wal 
    6 april 2007 op 11:13 

    Fragment uit ‘IK BEN VERVOLGD, IK WORD VERVOLGD’. 

    ‘Maar de Friese kunstsjoernalisten, die willen preken, die willen weet ik wat 
    voor invloed uitoefenen, ze willen de moraliserende dominee uithangen en het 
    liefst zouden ze zelf beeldend kunstenaar zijn, maar ja, de schoorsteen moet 
    roken en het vrouwtje wil een bontjas en een glimmende twee dehands Audi onder d’r 
    ontuchtige, glad geschoren, geparfu meerde verrukkelijke bibsje waar tussen het 
    zo goed toeven is voor een verslaggever, hè, dat nivo, zoals al die platte 
    landskunstcritici leven.
    Nu houd ik niet van kale mossels en bovendien: die journa listen werken in vaste 
    dienst voor een dagblad, dus is het bek houden en doen wat de baas zegt anders 
    is dáár het gat van de deur en ‘t loket van de WW.
    Als de hoofdredacteur een stuk leest van zo’n inktkoelie, dan zegt hij: dat kan 
    niet, dat moet eruit, dat moet je ver anderen en schrijf dat ook maar over 
    enzovoorts meer. En op die manier gaat iemand onder het juk door waar hij zelf 
    voor heeft gekozen uit slapheid, halfheid, gemakzucht, con formisme en lafheid.
    Ik zou dat nooit kunnen en willen accepteren, maar ik ben dan ook van huis uit 
    een genie. En daarom ben ik in Fran krijk gaan wonen…daar gaan tegenwoordig alle 
    genieën naar toe, die zoeken elkaar op en drinken dan heel veel wijn met elkaar. 
    In woordeloze harmonie, dat vinden ze heel fijn! Het is daar soms echt dringen 
    geblazen, want die genieën wo nen allemaal in de Nièvre!
    Heel, heel toevallig.” 

    Lees meer >> | 47 keer bekeken

  • Subject: [Huub Mous] Nieuwe reacties kunsthistoricus Huub Mous op beeldend kunstenaar Fred van der Wal

    22 oktober 2024

    Subject: [Huub Mous] Nieuwe reacties kunsthistoricus Huub Mous op beeldend kunstenaar Fred van der Wal


    fred van der wal
    3 juni 2006 op 19:52 
    Huub Mous heeft een rauwe aardappel in zijn reet om op kunstmatige wijze de grote schijt storm tegen te houden omdat hij een uitgewijde anus heeft van het halen van een natte reet op zijn plestikken kantoorstoel tot aan zijn pensioen, die globberde van zijn stoel af en kreeg een publikaatsieverbod van zijn baas. Ach, arme klootzak en miskende kunstschepper!

    Lees meer >> | 44 keer bekeken

  • Toch blijft U van mening dat GeertJan Jansen kwaliteiten en talenten had als mens en als kunsthandelaar.

    30 juni 2024

    Toch blijft U van mening dat GeertJan Jansen kwaliteiten en talenten had als mens en als kunsthandelaar.

    Waar hadden binnen komt vlucht hebben de deur uit.Die lichtelijk asociale,in hoge mate door het Rijk gesubsidieerde  kunstschilder Chris van Geest bood mij jaren geleden een groot aantal lithos aan van Sonia Delaunay,maar ik had zo mijn twijfels over de echtheid.Wie de contraprestatie instantie jaren lang op licht schroomt er immers ook niet voor zijn kollegas op te lichten!
    Later bleken die lithos inderdaad ook knullige ver valsingen.Jansen had zeker een naam te verliezen, want een naamgenoot van hem won de Tour de France,alleen de toer in Frankrijk die GeertJan daar bouwde eindigde in de Franse gevangenis en resul teerde in het verlies van zijn snijtanden.Het verschil met die wielrenner was dat hij daar in elk geval niet in een ravijn kon storten maar wel werden hem de tanden uit zijn mond geslagen door een medege vangene.Zo communiceert men nu eenmaal in dat milieu!Ik vond hem aanvankelijk wel iemand met visie,mooie pakken en heel veel flair.Zijn humor die nogal aan de sardoniese kant was waardeerde ik in hoge mate.De lithos van Delaunay waren inder daad door GeertJan geproduceerd en zijn bij het door de recherche in beslag genomen materiaal gevonden.

    Lees meer >> | 112 keer bekeken

  • fotos,tekeningen en schilderijen gezien waarop ik te zien ben zoals het een manlijke kunstenaar betaamt, namelijk goed gekleed in sexy dameslingerie (strak spannende doorkijkbustehouder voor zover

    30 juni 2024

    De plat pratende Amsterdamse kunstschilder Anton Martineau, epigoon van  de ge tourmen-teerde hororschilder Francis Bacon, stond in de jaren zestig als avantgardistiese supertoffe vogel in het ranzige undergroundblad Gandalf als één van de eerste Amsterdamse travestiet-en te kijk op talloze fotos.

    Lees meer >> | 111 keer bekeken

  • In My Dark Places van James Ellroy zet de auteur met veel genoegen zijn zwarte voor keuren voor het bizarre,criminele en gewelddadige uiteen.

    30 juni 2024

    Liggen travestie en schilderen in elkaars verlengde?Hebben die twee aktiviteiten  iets  te maken met exhibitionisme, is er iets causaals of staat het in verband met Uw opvoeding?

    Ik was een kind tussen drie vrouwen,dat is waar, daar heeft U volkomen gelijk in en die rokken kultuur van die paar rondwandelende bekrompen inhoudsloze kurken in jurken moet zijn sporen wel na laten. Mijn broer werd van de weeromstuit dan ook full ti me homo.De in ruime mate voor handen zijnde bustehouders met vullingen incluis gebruikte ik  in periodes van strenge tot zeer strenge vorst op de fiets als oorwarmers.Je werd uitgelachen door de klas genoten als je op de tandem met je zusje voorop  op de tweede plaats op de stang en je broertje achterop bij school aan kwam en je had alle drie een buste houder op je kop,maar dat kon mij niets schelen.In de vijftiger jaren was het dankzij de schaarste op alle terreinen des levens roeien met de riemen die je had en textiel was schaars.Vandaar die fiksaatsie op lingerie.Mijn vader en moeder wa ren trouwens altijd al de grote afwezigen,dan ga je sowieso ersatz voor je behoefte aan warmte en veiligheid zoeken, hè en dat vertaalt zich licht in het sexuele.Een pars prototo,die b.h.,als U begrijpt wat ik bedoel en of je dan een onderdeel van de intieme lingerie als oorwamer in handen hebt of de gehele vrouw die erbij hoort met warm,nat kruis en al in je nek met je mededraagt,dondert dan ook niet meer, dan kan het veertig graden vriezen of tien dooien, dat maakt niets meer uit.Een ieder draagt zijn eigen of andermans kruis,net hoe het allemaal uit komt.Ze moeten natuurlijk wel kersvers uit de kakelbonte was van de wasmachien komen die bustehouders en niet zuur ruiken,want anders is de sjeu ook daar al vanaf voor dat de dikke pret nog moet beginnen!
    Schilderen en travestie een oorzakelijk verband? Dat is niet eens zo’n gekke gedachte.Ik schilder om dat…daarover kunnen we heel lang speculeren.Er zijn vele antwoorden te bedenken.Ik schilder en schrijf doordat er misschien wel een geneties defekt is opgetreden vlak na de conceptie of omdat het alle maal tussen je oren zit,hè!
    Wellicht ben ik dusdanig oraal gefixeerd dat ik woorden moet uitbraken,maar dan op papier,omdat de woorden verstikt in tranen mij al heel vroeg in de keel zijn bleven steken.Zelfs de taal is in mijn op tiek corrupt,verdacht,beschadigd en besmet.Volg ens aanhangers van Freud ben ik gelukkig volko men verknipt en in de wieg gelegd om in lingerie ge huld schilderijen te maken.Wie zal het zeggen?De vraag is vooral of de motivatie en de motieven be langrijker zijn dan de beeldende resultaten.Het beel dende proces interesseert mij geen sikkepit,dat vind ik van ondergeschikt belang.Een middel en geen doel. Als je aan die beroemde zenuwelijer  Herman Gordijn zou vragen waarom hij schildert zou hij misschien zeggen:omdat ik een gefrustreerde homo sexueel ben die als adolescente klootzak geen meis je kon versieren,maar toch ook wel eens wat wilde en van jongs af aan al aan als bleekneusje aan een ongeneeslijke bloedziekte lijdt.
    Een vrome, langharige,bebaarde kunstschilder zoals die slome haarbal Henk H. zal daarentegen zeggen:omdat God,mijn naaste,de griffermeerde kerk,de E.O.,de dorpsdominee, meneer Hans doktorandus “sukkel” van Seventer van de E.O. en ezeltje schijtgeld mij daartoe geroepen hebben.
    Zo kun je doorgaan tot in het oneindige als je zou willen.Zoveel zinnen,zoveel antwoorden.De belang rijkste reden dat ik schilder is om  andere mensen te laten delen in de oogverblindende resultaten van mijn geniale,niets ontziende talent.En waarom wil ik andere mensen daarvan deelgenoot maken? Om dat ik mijzelve daar belangrijk genoeg voor vind!Veel belangrijker dan het gros mijner o-zo-artistieke kollegaatjes,die hypokriete misfits,loosers en sukkels van Christian Arts of Art Revisited die altijd weer ruzie met me willen maken of me be lasteren en besodemieteren achter mijn rug om. Het heeft dus allemaal te maken met zelf respekt.Wie zichzelf respekteert,kan ook een ander respekte ren!Zo snijdt het mes aan vele kanten en dat betreft ook die travestie,S.M. en biseksualiteit.Er zijn vele opties mogelijk voor wie ze wil exploreren.

    Lees meer >> | 113 keer bekeken

  • De fotograaf Helmut Newton beeldt zichzelf af in zijn laatste fotoboek “Us and Them” (1999) in dameskledij.Is hiermee een trend gezet of alleen maar gevolgd?

    30 juni 2024

    De fotograaf Helmut Newton beeldt zichzelf af in zijn laatste fotoboek “Us and Them” (1999) in dameskledij.Is hiermee een trend gezet of alleen maar gevolgd?

    De King of the Kinkies Newton is meer trendvolger dan trendsetter.Op diverse privé opnames zien we hem aan de rand van een zwembad met elegante pumps aan de voeten.In een foto automaat poseert hij met een lange blonde pruik op het hoofd en in een hotelkamer staat  hij voor de spiegel slechts gehuld in zwarte zijden kousen.Ik fotogafeerde mij zelf al in 1958 als beeldschone jogeling  in lingerie en dat is wel even jaren eerder dan Newton op dat idee kwam.

    Lees meer >> | 164 keer bekeken

  • Het is heel goed denkbaar dat juist in de moderne informatiemaatschappij een belangrijk manuscript of de kunstwerken van een belangrijke schilder gewoon over het hoofd worden gezien en geen haan zal er drie maal naar kraaien!

    30 juni 2024

    Het is heel goed denkbaar dat juist in de moderne informatiemaatschappij een belangrijk manuscript of de kunstwerken van een belangrijke schilder gewoon over het hoofd worden gezien en geen haan zal er drie maal naar kraaien!

    Daar raakt U iets heel belangwekkends aan! Dat is een groot probleem,die toenemende chaos aan informatie die niet geordend kan worden.Dat heb ben de aanhangers van het maatschappelijk progres sie denken van drs. Joop den Uyl nooit kunnen voor zien in de jaren zestig en zeventig omdat de technie se mogelijk heden tot het produceren van onaf zien bare rijstebrijbergen aan informatie er gewoon niet waren.U moet zich goed realiseren dat tot 1965 het aantal uitgaven van moderne literatuur in Neder land heel goed te overzien was voor een eenvoudig e,bleue,onhandige,boerse dorpsschoolmeester uit Zuidwolde in opleiding maar een paar jaar later al lang niet meer.Het enige antwoord is: super specia lisatie.
    Een computer van tegen de tweeduizend gulden waar een goede printer aan hangt doet hetzelf de, maar dan veel sneller dan een klein offsetpers van dertigduizend gulden in 1966.Iedereen zijn eigen drukkerij,de ultieme demokratisering van de pers vrijheid waar heel langharig provo voor stond, maar niemand zal ooit kennis nemen van de resultaten omdat de hoeveelheid informatie exponentieel toe neemt.Ik heb U al vaker gezegd:Voor niemand valt er in dit leven enige winst te behalen.
     

    Lees meer >> | 105 keer bekeken

  • Prof. Rookmaaker was een vrijgemaakt gereformeerde kunsthistoricus die beïnvloed was door een merkwaardige combi van het nu al lang weer achterhaalde neo-marxisme van de Frankfurter Schule

    30 juni 2024

    Prof. Rookmaaker was een vrijgemaakt gereformeerde kunsthistoricus die beïnvloed was door een merkwaardige combi van het nu al lang weer achterhaalde neo-marxisme van de Frankfurter Schule plus het calvinisme en beweerde tegen beter weten in,dat…

    Er geen waardevrije wetenschap bestond en daar door zadelde hij die gereformeerde tekenleraren en gefrustreerde vrije tijdskunstenaars die je wel op de E.O. buis ziet met een geweldig moreel konflikt op en enorme religieuze schuldgevoelens.Hele konfe renties van nerveuze tekenleraren in Zwiggelte zijn er aan gewijd in de zeventiger jaren om die karakter loze,suffe langharige gereformeerde tekenleraren hun zogenaamde “identiteit” te laten vinden.Dat luk te niet erg,want wie tekenleraar wordt is te stom voor de universiteit en te laf voor de handel,maar vooral te talentloos voor het vrije kunstenaars schap.Die gereformeerde glimpiepers vonden als kultuurhaters kunst en kultuur,net als elkaar tijdens S.M. spelletjes (voor één dame en één heer of twee heren) synchroon anaal masturberen,anusbeffen,ne gen en zestigen of kontneuken (toevallig wel mijn artistieke lievelings aktiviteiten,dames en heren!), toch al vreselijk zondig,maar door Rookmaaker werd het hele Oude en Nieuwe Testament en De In stituties van Calvijn bij hun kleurloze waterververij ook nog eens met de haren er bij gesleept,zodat die namaak artiestjes helemaal door de bomen het bos niet meer zagen.
    Wetenschap is per defintie waardevrij,anders valt er ook niets te weten,maar alleen te willen en gaat men van vooronderstellingen uit en waar dat toe heeft geleid leert de krijgsgeschiedenis van de twin tigste eeuw!Wie zoals de Roomse kerk van onwrik bare alleen zaligmakende starre pre-occupaties uit gaat zet Joden en reformatoren op de brandstapel. De bejaarde roomsche oplichter Monseigneur Simo nis,die gefrustreerde,latente homosexueel en warm voorstander van Serviese verkrachters en verwoed tegenstander van kapotjes en de morning after pill voor verkrachte vrouwen,vindt dat een grote voor uitgang en snakt naar de wederoprichting van het schavot,de kultuurkamer,de naziconcentratiekamp en en de brandstapel,maar daarin staat hij, behalve dat handjevol neo-nazileden van het fascistiese Opus Dei,wel alleen,overigens  tot zijn grote spijt. Mijn schoonvader moest nog tot op hoge leeftijd tien weesgegroetjes bidden als hij met zijn handen bij toeval aan zijn lul gezeten had of in een verloren ogenblik per ongeluk gedachteloos aan zijn ballen had gekratzt!
     

    Lees meer >> | 116 keer bekeken

  • De konsument krijgt duizenden reklameboodschappen per dag gepresenteerd. De gehele samenleving is ondergedompeld in de kommersie

    30 juni 2024

    U noemt reklame een nonsens vak,ondanks dat U tussen 1964 en 1967 hebt overwogen om in de reklame te gaan en te eindigen als account executive?

    De konsument krijgt duizenden reklameboodschappen per dag gepresenteerd.De gehele samenleving is ondergedompeld in de kommersie. Alles wordt vol geplakt en gekliederd met wervende,schreeuwerige boodschappen.Net als in de V.S. en in Frankrijk,hele velden en beemden langs de snelwegen vol reclameborden. Daar wordt een mens zoals Fred van der Wal niet blij van. Straks verhuren ze nog de ruimte op de kaal geschoren ballen van straat hond en en de gewefde borsten van overtuigde beroepsmasochisten voor advertising of als bevestiging om uithang-borden aan op te hangen of aan vast te haken.
     

    Lees meer >> | 113 keer bekeken

  • U heeft als vrij kunstenaar heel lang in de veronderstelling verkeerd dat reklame iets te maken heeft met kunst?

    30 juni 2024

    U heeft als vrij kunstenaar heel lang in de veronderstelling verkeerd dat reklame iets te maken heeft met kunst?

    In de jaren zestig vond ik het fotowerk van sommige reklames heel artistiek,vooral de dramaties uit ziende zwart wit grofkorrel opnames,zonder te beseffen dat het een gepikte trend van een aantal arty photographers was,maar ja,ik was een kind (1963) en wist niet beter!Een kunstenaar kan zich in alle vrijheid en ongebondenheid uiten in tegenstelling tot de reklameman die met handen en voeten gebon den is aan de opdrachtgever.Ik heb jaren lang rekla me fotos uit magazines gebruikt en gekombineerd om kunstwerken te maken maar dat werd bij Gale rie Mokum te Amsterdam absoluut niet gewaar deerd en ook andere Amsterdamse galeries wilden daar niet aan in de jaren zestig en zeventig.Zo maak te ik van gebonden kunst weer vrije kunst!Pas toen Rob Scholte hetzelfde procedé vijftien jaar later han teerde werd het een internationale trend tot op het moment dat een handgranaat onder zijn autostoel zijn achterpoten onder hem vandaan blies,want toen was het met de internationale roem van Scholte snel gedaan.Een invalide kunstenaar is niet erg populair onder het modieuze volkje van kunstkopers en art dealers.
    Wel hebben veel reklamemakers interesse in en gevoel voor kunst,vooral als het een stroming is die in de mode is,want veel gevoel voor originaliteit en smaak hoef  je in die kringen niet te zoeken.
     

    Lees meer >> | 104 keer bekeken

  • Meer blogs >>