Toch blijft U van mening dat GeertJan Jansen kwaliteiten en talenten had als mens en als kunsthandelaar.

Waar hadden binnen komt vlucht hebben de deur uit.Die lichtelijk asociale,in hoge mate door het Rijk gesubsidieerde  kunstschilder Chris van Geest bood mij jaren geleden een groot aantal lithos aan van Sonia Delaunay,maar ik had zo mijn twijfels over de echtheid.Wie de contraprestatie instantie jaren lang op licht schroomt er immers ook niet voor zijn kollegas op te lichten!
Later bleken die lithos inderdaad ook knullige ver valsingen.Jansen had zeker een naam te verliezen, want een naamgenoot van hem won de Tour de France,alleen de toer in Frankrijk die GeertJan daar bouwde eindigde in de Franse gevangenis en resul teerde in het verlies van zijn snijtanden.Het verschil met die wielrenner was dat hij daar in elk geval niet in een ravijn kon storten maar wel werden hem de tanden uit zijn mond geslagen door een medege vangene.Zo communiceert men nu eenmaal in dat milieu!Ik vond hem aanvankelijk wel iemand met visie,mooie pakken en heel veel flair.Zijn humor die nogal aan de sardoniese kant was waardeerde ik in hoge mate.De lithos van Delaunay waren inder daad door GeertJan geproduceerd en zijn bij het door de recherche in beslag genomen materiaal gevonden.

U verbrak het kontakt met GeertJan Jansen al in 1969?

Hij heeft me bij een deal met een Londense kunst handelaar (Jimmy Macmullan van Obelisk Galle ry,Londen) toen opgelicht door bijna duizend lithos die hij aan de eigenaar van Obelisk Gallery,die o.a. handelde in Zadkine en Magritte, zou overhandigen op diens aanvraag bij mij, niet af te leveren.Ik heb ze nooit meer terug gehad en het is een schadepost van  minimaal een ton.Dieuwke Bakker van Gale rie Mokum in Amsterdam,die mijn werk toen ver tegenwoordigde bracht hem in verband met de dief stal van een groot aantal schilderijen van Ferdinand Erfmann,die ik persoonlijk gekend heb.Ik zie hem (Ferdinand E.)  nog op die racefiets met een drollen vanger (hier wordt door de schrijver een Engelse plus four,een zogenaamde kuitbroek bedoeld.Een kledingstuk, populair voor de oorlog, dat in de vijf tiger jaren al erg ouderwets was) aan en van die ge blokte sportkousen aan komen fietsen!
En wat GeertJan Jansen betreft:Ik heb altijd lugube re,onbetrouwbare en duistere figuren,maar ook char letans ontweken.Ik heb het kunstenaarsschap niet gekozen om me met misdaad of misdadigers op te houden.Neen,niet ik heb het kunstenaarsschap ver kozen;het kunstenaarsschap heeft daarentegen mij verkozen! En dat schept morele verplichtingen!U ziet dat ik wel degelijk etiese en morele maatstaven hanteer, ondanks dat sommige kristelijke kwezels me zien als het vlees geworden kwaad en het grote beest uit de openbaringen.

Wat is Uw uitgangspunt bij het scheppen van Uw oeuvre?

Niets is zo gemakkelijk als onduidelijkheden, versluieringen,onzin,misvattingen en onsmakelijk heden of banaliteiten in een schilderij te stop pen,dat zou me,vooropgesteld dat ik het zou wil len,geen enkele moeite kosten en me nog populair maken bij het vrijgevochten VPRO volkje en dan zou ik bij museale direkties doorgaan voor een phi losophiese,diep denkende schilder in de nu al lang weer achterhaalde mode van het post mode nisme . Niets is daarentegen zo moeilijk als helder heid,een heid van idee,plaats,tijd en handeling.Dat is me nog eens zweten en gassen geblazen!De scheppende mensch fermenteert wat af bij het scheppings proces,dat wist U toch wel!
De direktrice van Galerie Mokum Dieuwke Bakker leek nog het meeste op die Amsterdamse uitgever Van Oorschot,door Hermans uitgever Oorwurm genoemd.Ik had vanaf de allereerste kennismaking in 1964 toen ik nog met Els D. wekelijks in de gale rie kwam,al laaiende ruzie met dat vreselijke mens, omdat ze beweerde dat Max Ernst niet bij de surrea listen hoorde en al helemaal niet in het Stedelijk Museum had tentoon gesteld en ik heb die tentoon stelling indertijd zelf bezocht!Die  andere Galerie Mokum schilders waren laffe,gezeglijke,bleke jong etjes,die door De Telegraaf kritikus Ed Wingen terecht Mokum babies werden genoemd.Niemand van die kunstenaars is tot volle wasdom gekomen behalve ik.En verder kom ik er al jaren niet meer. Wel heb ik de aimabele opvolgster van Dieuwke Bakker,Janna van Zon nog wel eens gesproken en we hadden het plan om nog eens een tentoonstelling van mijn werken te houden in Galerie Mokum,maar haar opvolger,een grijnzende dwerg in een driedelig pak,die vroeger bij een bank als loketbediende werk te,had geen enkele belangstelling omdat hij vond dat uit Friesland toch niets goeds kon voort ko men.Toen heb ik het maar laten schieten,want tegen deze soort van argumentatie is toch geen kruid ge wassen.Ik sta op het standpunt dat een galerie of een kunst promotor heel erg graag met me moet wil len werken en zich toch wat nederiger en beleefder moet op stellen dan dat arrogante mens van De Roos Van Tudor uit Franeker deed.Bij het minste of geringste gaat mijn interesse over en zoekt men het maar uit met zijn of haar poesje.Men dient als kunst handelaar ten huize van mij de omgangsvormen in acht te nemen en anders krijgt zo iemand een brief je dat hem of haar voortaan de deur wordt gewei- gerd.Daar heb ik geen enkele moeite mee en maan delijks gaat er wel zo’n briefje de deur uit.Ik heb laatst nog de dominee en de ouderlingen een bezoek verbod aan ons huis opgelegd en reken maar dat zij zich daar aan houden,anders is het huis te klein! Mijn werk is van te veel nivo om mij door de eerste de beste galeriehouder een beetje te laten ringeloren door grootheden van zeer klein kaliber en of die nou uit de grote stad komen of niet dat zal me aan mijn reet roesten!Ik bezoek al jaren geen enkele ten toonstelling meer.Ik schilder immers zelf veel be ter!Mijn alledaagse leven in Friesland?Daar zult U meestal maar heel weinig sex,spanning en sensatie in vinden!