In My Dark Places van James Ellroy zet de auteur met veel genoegen zijn zwarte voor keuren voor het bizarre,criminele en gewelddadige uiteen.
Liggen travestie en schilderen in elkaars verlengde?Hebben die twee aktiviteiten iets te maken met exhibitionisme, is er iets causaals of staat het in verband met Uw opvoeding?
Ik was een kind tussen drie vrouwen,dat is waar, daar heeft U volkomen gelijk in en die rokken kultuur van die paar rondwandelende bekrompen inhoudsloze kurken in jurken moet zijn sporen wel na laten. Mijn broer werd van de weeromstuit dan ook full ti me homo.De in ruime mate voor handen zijnde bustehouders met vullingen incluis gebruikte ik in periodes van strenge tot zeer strenge vorst op de fiets als oorwarmers.Je werd uitgelachen door de klas genoten als je op de tandem met je zusje voorop op de tweede plaats op de stang en je broertje achterop bij school aan kwam en je had alle drie een buste houder op je kop,maar dat kon mij niets schelen.In de vijftiger jaren was het dankzij de schaarste op alle terreinen des levens roeien met de riemen die je had en textiel was schaars.Vandaar die fiksaatsie op lingerie.Mijn vader en moeder wa ren trouwens altijd al de grote afwezigen,dan ga je sowieso ersatz voor je behoefte aan warmte en veiligheid zoeken, hè en dat vertaalt zich licht in het sexuele.Een pars prototo,die b.h.,als U begrijpt wat ik bedoel en of je dan een onderdeel van de intieme lingerie als oorwamer in handen hebt of de gehele vrouw die erbij hoort met warm,nat kruis en al in je nek met je mededraagt,dondert dan ook niet meer, dan kan het veertig graden vriezen of tien dooien, dat maakt niets meer uit.Een ieder draagt zijn eigen of andermans kruis,net hoe het allemaal uit komt.Ze moeten natuurlijk wel kersvers uit de kakelbonte was van de wasmachien komen die bustehouders en niet zuur ruiken,want anders is de sjeu ook daar al vanaf voor dat de dikke pret nog moet beginnen!
Schilderen en travestie een oorzakelijk verband? Dat is niet eens zo’n gekke gedachte.Ik schilder om dat…daarover kunnen we heel lang speculeren.Er zijn vele antwoorden te bedenken.Ik schilder en schrijf doordat er misschien wel een geneties defekt is opgetreden vlak na de conceptie of omdat het alle maal tussen je oren zit,hè!
Wellicht ben ik dusdanig oraal gefixeerd dat ik woorden moet uitbraken,maar dan op papier,omdat de woorden verstikt in tranen mij al heel vroeg in de keel zijn bleven steken.Zelfs de taal is in mijn op tiek corrupt,verdacht,beschadigd en besmet.Volg ens aanhangers van Freud ben ik gelukkig volko men verknipt en in de wieg gelegd om in lingerie ge huld schilderijen te maken.Wie zal het zeggen?De vraag is vooral of de motivatie en de motieven be langrijker zijn dan de beeldende resultaten.Het beel dende proces interesseert mij geen sikkepit,dat vind ik van ondergeschikt belang.Een middel en geen doel. Als je aan die beroemde zenuwelijer Herman Gordijn zou vragen waarom hij schildert zou hij misschien zeggen:omdat ik een gefrustreerde homo sexueel ben die als adolescente klootzak geen meis je kon versieren,maar toch ook wel eens wat wilde en van jongs af aan al aan als bleekneusje aan een ongeneeslijke bloedziekte lijdt.
Een vrome, langharige,bebaarde kunstschilder zoals die slome haarbal Henk H. zal daarentegen zeggen:omdat God,mijn naaste,de griffermeerde kerk,de E.O.,de dorpsdominee, meneer Hans doktorandus “sukkel” van Seventer van de E.O. en ezeltje schijtgeld mij daartoe geroepen hebben.
Zo kun je doorgaan tot in het oneindige als je zou willen.Zoveel zinnen,zoveel antwoorden.De belang rijkste reden dat ik schilder is om andere mensen te laten delen in de oogverblindende resultaten van mijn geniale,niets ontziende talent.En waarom wil ik andere mensen daarvan deelgenoot maken? Om dat ik mijzelve daar belangrijk genoeg voor vind!Veel belangrijker dan het gros mijner o-zo-artistieke kollegaatjes,die hypokriete misfits,loosers en sukkels van Christian Arts of Art Revisited die altijd weer ruzie met me willen maken of me be lasteren en besodemieteren achter mijn rug om. Het heeft dus allemaal te maken met zelf respekt.Wie zichzelf respekteert,kan ook een ander respekte ren!Zo snijdt het mes aan vele kanten en dat betreft ook die travestie,S.M. en biseksualiteit.Er zijn vele opties mogelijk voor wie ze wil exploreren.
In My Dark Places van James Ellroy zet de auteur met veel genoegen zijn zwarte voor keuren voor het bizarre,criminele en gewelddadige uiteen.
Met onverholen voorkeur verhaalt hij over hoe hij als jongeman zich al vergreep aan onder opwaaien de zomerjurken los lopende damesslipjes (The answer my friend is blowin”in the wind) zonder de daarbij behorende inhoud,hem aantrok en hoe hij in die kledij parkeerautomaten met inhoud sloopte (voer voor psychologen?) en allerlei soorten drugs gebruikte.Wie zal zeggen of die drie aktiviteiten al of niet met elkaar te maken hebben?Ik denk van wel!Ook een miniem damesslipje bedekt bij de vrouwelijke medemens een gleuf, een parkeer automaat heeft een gleuf en bepaalde hard drugs als up pers en downers schuif je vaak door je gleuf naar binnen als je ze tenminste niet intraveneus consu meert.De gleuvenbrigade dus,daar gaat het om in het leven!Elke echte artiest die beroemd wil worden in brede hetero-,bi- of homokring trekt dameslinge rie aan!Zo vaak als hij kan!Dat is goed voor de in spiratie,tegen de transpiratie…en prima voor de omzet in underwear.
Net als James Ellroy zegt U:”I could n’t give up my dark places.I did n’t want to give it up!”
Ieder ander zou hebben gezegd als in die pop song:”I threw it all away!”Waarom zou ik verplicht worden te zwijgen?Omdat het bepaalde mensen beter uit zou komen?You must be jokin’,ya know!
“ Al is het wijntje zuur , het blijft op tafel!” (deel 97)
De fotograaf Helmut Newton beeldt zichzelf af in zijn laatste fotoboek “Us and Them” (1999) in da meskledij.Is hiermee een trend gezet of alleen maar gevolgd?
De King of the Kinkies Newton is meer trendvolger dan trendsetter.Op diverse privé opnames zien we hem aan de rand van een zwembad met elegante pumps aan de voeten.In een foto automaat poseert hij met een lange blonde pruik op het hoofd en in een hotelkamer staat hij voor de spiegel slechts ge huld in zwarte zijden kousen.Ik fotogafeerde mij zelf al in 1982 in lingerie en dat is wel even zeventien jaar eerder dan Newton op dat idee kwam.
Waarom schildert U?
Aan een populair beroepspooier/vechtersbaas als de legendariese Haring Arie op de wallen vroegen ze nooit;waarom bent U pooier geworden,want dan kregen ze als antwoord gelijk een stoot voor hun ei kel.Behalve aan de grise éminence van het hoofd stedelijk hoerenloperswezen Theo Heuft van de Yab Yum is die vraag wel eens gesteld,maar aan een voetballer vraagt men ook nooit waarom hij voetbalt.Ze weten het zelf niet eens.Daarentegen weet een ouwe rukker heel goed waarom hij vruch teloos rukt!Zelfs hoeren geven maar heel zelden een eerlijk antwoord op de vraag naar het motief om de hoer te willen spelen.Voor een voetballer is het al heel simpel,die heeft zijn hersens geneties be paald in zijn benen zitten en antwoord in nauwelijks verstaanbaar,plat Nederlands hooguit op die vraag om het balletje te laten rollen dat hij bij Ajax een paar miljoen per jaar kan op strijken met twee maal drie kwartier per week achter een balletje aan te hol len en dat werken in de buitenlucht zo gezond is, denk ik,net zoals in de Yab Yum waar een fles champagne duizend gulden kost en waar de dames en heren over en weer heel andere balletjes opgooi en en bij elkaar heen en weer laten rollen.